נער מוגבל נעצר בחשד להכאת ערבים

אבי יעקב No Comments on נער מוגבל נעצר בחשד להכאת ערבים
21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כתבי אישום יוגשו הבוקר (ב') לבית המשפט המחוזי כנגד מספר צעירים תושבי שכונת נווה יעקב בצפון ירושלים החשודים במעורבות באירוע בו הוכו שני צעירים ערבים בליל שבת לפני כשבועיים במרכז השכונה.

השניים הוכו בידי חבורת צעירים ופונו לבית החולים הדסה עין כרם כשהם סובלים מחבלות, ובימים האחרונים נעצרו עשרה צעירים מנווה יעקב החשודים במעשה.

יש לציין כי אחד העצורים היה אמור להתגייס יומיים לאחר מעצרו לשירות קרבי בצה"ל, אולם בעקבות מעצרו נמנע הגיוס כרגע. עצור נוסף שירת מספר שנים במשטרה וכיום עובד כמאבטח. אביו נרצח בפיגוע בירושלים בעת שהיה ילד, ועצור נוסף עובד אף הוא כמאבטח, וזאת לאחר ששירת שירות קרבי מלא בצה"ל.

"אחת השאלות שעוד לא קיבלתי עליהן תשובה היא מה ביקשו לעשות שני צעירים ערבים מבית חנינא, בליבה של שכונת נווה יעקב בליל שבת לאחר חצות הלילה", אומר עו"ד ורצברגר, המייצג שניים מהחשודים מטעם ארגון חוננו. "הרגשתי היא שישנו חשש כבד שהם או באו להתחיל עם בנות, או באו עם כוונה פלילית. אין בכך כמובן הצדקה לתקיפה, אך כוונות תמימות של עוברי דרך לא היו שם, ואנחנו לא קיבלנו תשובה לשאלה הזו, אשר שמה את האירוע באור שונה לחלוטין".

בארגון חוננו, שעורכי דין מטעמו מייצגים שלושה מהעצורים, מדגישים כי העצורים מכחישים את המיוחס להם ומסרו אליבי, זאת למעט נער בעל מוגבלויות אשר גרסתו במשטרה ככל הנראה מבססת חלק נכבד מהתיק.

עו"ד ורצברגר, המייצג את הנער, מדגיש כי החשוד מסר את גרסתו לאחר תרגיל של חוקרי הימ"ר ולחצים קשים שהופעלו עליו, וכי הוא חזר בו וטען כי המציא את הגרסה לאחר שביקש לגונן על אחיו שנעצר אף הוא בפרשה.

ביקורת של בית המשפט העליון על המשטרה

הנער, בן ה-15 אשר לומד בחינוך מיוחד, נחקר תחילה כעד לאחר שאחיו נעצר. לבקשת המשפחה, עו"ד דוד הלוי מטעם ארגון חוננו ביקש לפגוש אותו לפני החקירה, אולם חוקרי הימ"ר טענו כי הוא נלקח לעדות בלבד ולכן אין אפשרות שיפגוש עו"ד.

אחרי חצי שעה הוחלט לחקור אותו כחשוד אך החוקרים, על אף שידעו כי עו"ד הלוי מייצג את הנער, לא התקשרו לעו"ד הלוי שיתדרך אותו אלא לסנגוריה הציבורית. "בעקבות כך הוא הודה וסיפר סיפור שלם, סיבך את עצמו ואחרים, ערבב חלקי שמועות שהסתובבו בשכונה, וכל הנראה מסר גם פרטים שאינם תואמים את האירוע", אומר עו"ד ורצברגר.

"איימו עליו ולחצו עליו והבטיחו שילך הביתה ושאחיו גם ישוחרר אם רק ידבר. הוא חשב שאם יספר סיפורים אז ישחררו אותו ואת אחיו. בהמשך הוא חזר בו ואמר שהמציא את הסיפור, וכך דבק בגרסתו גם בחקירות נוספות, וטעם שאמר את הדברים כדי להוריד את לחץ החוקרים".

בשל הנסיבות המיוחדות, הנער שוחרר עוד בשלב הצהרת התובע. בית משפט השלום הורה על המשך מעצרו, אולם ביהמ"ש המחוזי קיבל את הערר של ארגון חוננו וקבע כי ישוחרר. המשטרה ערערה לביהמ"ש העליון אך בקשת הערר של המשטרה לבית המשפט העליון על שחרורו נדחתה, תוך שהשופט חנן מלצר מותח ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה בעניין ייצוגו של החשוד וחקירתו.

"בניגוד לחוק שקובע כי חקירה של אנשים עם מוגבלויות תעשה עם חוקר מיוחד, המשטרה מיתממת ואומרת שאין שום בעיה לנער למרות כל המסמכים והדו"חות שהצגנו להם", אומר עו"ד ורצברגר. "המשטרה התעלמה בידיעה שיש כאן חוליה חלשה, והתאמצה וסחטה הודעה. הסיכוי שיש פה הודאת שווא והפללה שלא מבוססת על עובדות, הוא מאוד רציני, והראיה שלמרות בקשות הפרקליטות והמשטרה, שופט בית המשפט העליון הורה לשחרר את הנער לאלתר בדיון חירום סמוך לכניסת השבת, עוד מאולם בית המשפט. יש בכך בכדי להצביע על סימני השאלה שבכל הפרשה הזאת".



0 תגובות